Generelle vilkår

Hvem vilkårene gjelder

Disse vilkårene gjelder for avtaler mellom Helseresepten AS (heretter Helseresepten) og pasient.

Beskrivelse av tjenesten

Helseresepten tilbyr programbasert digital behandling av fedme. Hver pasient tildeles et behandlerteam tilpasset deres individuelle behandlingsplan.

Våre behandlere er forpliktet til å tilby faglig forsvarlig og omsorgsfull helsehjelp i henhold til Helsereseptens verdier og gjeldende helselovgivning. Helseresepten tilbyr ikke øyeblikkelig hjelp/akutt helsehjelp, og behandlingen er begrenset til overvekt og fedme.

Første konsultasjon er en profesjonell legekonsultasjon hvor det vurderes om Helsereseptens behandlingsprogram er riktig for deg. Under konsultasjonen vil legen gjennomgå din helsesituasjon, behandlingsalternativer og vurdere om du oppfyller kriteriene for å delta i programmet. Hvis du og legen kommer frem til at du ønsker og oppfyller kriteriene for å delta i programmet, vil du få tildelt et behandlerteam og en behandlingsplan.

Krav til pasienten

For å benytte tjenestene må pasienten:

• Ha norsk personnummer

• Kunne identifisere seg digitalt

• Ha internettilgang og enhet med kamera og mikrofon

• Oppgi korrekte helseopplysninger

Bestilling, avbestilling og betaling

Booking og avbestilling av konsultasjoner:

Ved booking av første konsultasjon reserveres legetid spesielt for deg. For å sikre optimal ressursutnyttelse og respekt for andre pasienters behov for timer, gjelder følgende bestemmelser for avbestilling:

Første konsultasjon: Avbestilling må skje senest 48 timer (2 døgn) før avtalt tid. Ved uteblivelse eller avbestilling med kortere varsel enn 48 timer belastes et administrasjonsgebyr på kr 1500. Ved dokumenterte akutte omstendigheter kan gebyret helt eller delvis frafalles etter individuell vurdering.

Oppfølgingskonsultasjoner: Ved avbestilling eller ønske om endring tidligere enn 2 virkedager før avtalt time vil det bli gitt ny time. Ved avbestilling eller endring senere enn 2 virkedager før avtalt time vil det ikke bli gitt erstatningstime.

Ved behov for endring av time skal dette meldes via e-post til kontakt@helseresepten.no så tidlig som mulig.

Unntak fra ikke-møtt-gebyr:Administrasjonsgebyret kan frafalles ved dokumenterte force majeure forhold som:

  • Akutt sykdom (krever dokumentasjon fra lege/sykehus)
  • Alvorlige familieomstendigheter
  • Tekniske problemer på Helsereseptens side

Søknad om unntak må sendes til kontakt@helseresepten.no innen 7 dager etter konsultasjonstidspunktet med relevant dokumentasjon.

Betaling og priser:Den månedlige prisen for programmet avhenger av din individuelle behandlingsplan. Gjeldende priser finnes på våre nettsider. Helseresepten forbeholder seg retten til å endre prisene med 60 dagers skriftlig forhåndsvarsel. Ved prisendring vil pasienten bli informert via e-post. Pasienten kan da velge å fortsette behandlingen til ny pris eller avslutte behandlingen kostnadsfritt innen prisendringen trer i kraft.

Betaling for tjenesten gjøres forskuddsvis hver måned, og første faktura sendes i sin helhet etter første legekonsultasjon hvis pasienten bekrefter ønske om å inngå i programmet.

Administrasjonsgebyr for ikke-møtt belastes på egen faktura og forfaller til betaling innen 14 dager.

Generelle bestemmelser:Pasienten plikter å være innlogget og klar for konsultasjon 5 minutter før avtalt tid. Behandlingen har som hovedregel ingen bindingstid. Det kan avtales bindingstid med redusert pris under første legekonsultasjon. Vilkår for eventuell bindingstid vil bli spesifisert i egen avtale. Avbestilling fra programmet må gjøres skriftlig til kontakt@helseresepten.no.

Personvern og taushetsplikt

Helseresepten behandler personopplysninger i henhold til personvernlovgivningen og helsepersonelloven. Fullstendig informasjon finnes i vår personvernerklæring. All behandling dokumenteres i pasientjournal i henhold til journalføringsforskriften.

For sletting av opplysninger som er nedfelt i pasientjournal vises det til Lov om helsepersonell §43.

Tekniske systemer og sikkerhet

Helseresepten benytter IKT-systemer som ivaretar pasientsikkerhet i henhold til gjeldende lovverk.

Pasienten er selv ansvarlig for:

• Eget teknisk utstyr

• Sikker internettforbindelse

Helseresepten har ikke ansvar for sikkerhetsangrep, datavirus eller andre forhold utenfor vår kontroll (force majeure).

Opphavsrett og misbruk av tjenesten

Alt innhold på Helsereseptens nettsider og i nyhetsbrev er beskyttet av åndsverkloven.

Det er ikke tillatt å:

• Kopiere eller dele innhold uten skriftlig samtykke

• Oppgi feilaktige opplysninger

• Misbruke tjenesten på andre måter

Også andre forhold enn de som er listet opp her kan etter forholdene anses som ulovlig bruk.

Endring av vilkår

Helseresepten forbeholder seg retten til å endre vilkårene, men dette kan ikke gi tilbakevirkende kraft.

Klagerett

Ved misnøye med tjenesten ber vi om at du først kontakter oss. Du har rett til å klage i henhold til pasientrettighetsloven. Informasjon om klageordninger finnes på helsenorge.no/rettigheter/klageordninger.

Helseresepten betaler medlemskontingent til Norsk Pasientskadeerstatning (NPE), og eventuelle erstatningskrav som skyldes feilbehandling rettes til NPE.

Uforpliktende konsultasjon og oppmøteplikt

Første legekonsultasjon er gratis og uforpliktende. Likevel er det viktig at pasienter møter til avtalt tid fordi en av våre leger setter av tilstrekkelig tid for gjennomføring av konsultasjon og Helseresepten må dekke alle utgifter knyttet til dette. Ved uteblivelse fra denne samtalen uten avbestilling, må vi dessverre sende faktura pålydende verdien på denne konsultasjonen, kr 1500, for å dekke kostnader og tapt konsultasjonstid.