Generelle vilkår

Hvem vilkårene gjelder

Disse vilkårene gjelder for avtaler mellom Helseresepten AS (heretter Helseresepten) og pasient.

Beskrivelse av tjenesten

Helseresepten tilbyr programbasert digital behandling av fedme. Hver pasient tildeles et behandlerteam tilpasset deres individuelle behandlingsplan.

Våre behandlere er forpliktet til å tilby faglig forsvarlig og omsorgsfull helsehjelp i henhold til Helsereseptens verdier og gjeldende helselovgivning. Helseresepten tilbyr ikke øyeblikkelig hjelp/akutt helsehjelp, og behandlingen er begrenset til overvekt og fedme.

Første konsultasjon er en profesjonell legekonsultasjon som er kostnadsfri for deg som pasient, men krever booking av verdifull legetid. Under konsultasjonen vil legen gjennomgå din helsesituasjon, behandlingsalternativer og vurdere om du oppfyller kriteriene for å delta i programmet. Hvis du og legen kommer frem til at du ønsker og oppfyller kriteriene for å delta i programmet, vil du få tildelt et behandlerteam og en behandlingsplan.

Krav til pasienten

For å benytte tjenestene må pasienten:

  • Ha norsk personnummer
  • Kunne identifisere seg digitalt
  • Ha internettilgang og enhet med kamera og mikrofon
  • Oppgi korrekte helseopplysninger

Bestilling, avbestilling og betaling

Booking og avbestilling av konsultasjoner

Ved booking av første konsultasjon reserveres legetid spesielt for deg. For å sikre optimal ressursutnyttelse og respekt for andre pasienters behov for timer, gjelder følgende bestemmelser for avbestilling:

Første konsultasjon

Avbestilling må skje senest 48 timer (2 døgn) før avtalt tid. Ved uteblivelse eller avbestilling med kortere varsel enn 48 timer belastes et administrasjonsgebyr på kr 1500 for å dekke reservert konsultasjonstid og administrative kostnader. Ved dokumenterte akutte omstendigheter kan gebyret helt eller delvis frafalles etter individuell vurdering.

Oppfølgingskonsultasjoner

Ved avbestilling eller ønske om endring tidligere enn 2 virkedager før avtalt time vil det bli gitt ny time. Ved avbestilling eller endring senere enn 2 virkedager før avtalt time vil det ikke bli gitt erstatningstime.

Ved behov for endring av time skal dette meldes via e-post til kontakt@helseresepten.no så tidlig som mulig.

Unntak fra ikke-møtt-gebyr

Administrasjonsgebyret kan frafalles ved dokumenterte force majeure forhold som:

  • Akutt sykdom (krever dokumentasjon fra lege/sykehus)
  • Alvorlige familieomstendigheter
  • Tekniske problemer på Helsereseptens side

Søknad om unntak må sendes til kontakt@helseresepten.no innen 7 dager etter konsultasjonstidspunktet med relevant dokumentasjon.

Betaling og priser

Den månedlige prisen for programmet avhenger av din individuelle behandlingsplan. Gjeldende priser finnes på våre nettsider. Helseresepten forbeholder seg retten til å endre prisene med 60 dagers skriftlig forhåndsvarsel. Ved prisendring vil pasienten bli informert via e-post. Pasienten kan da velge å fortsette behandlingen til ny pris eller avslutte behandlingen kostnadsfritt innen prisendringen trer i kraft.

Betaling for tjenesten gjøres forskuddsvis hver måned, og første faktura sendes i sin helhet etter første legekonsultasjon hvis pasienten bekrefter ønske om å inngå i programmet.

Administrasjonsgebyr for ikke-møtt belastes på egen faktura og forfaller til betaling innen 14 dager.

Betalingsbetingelser og oppfølging ved restanse

Fakturaer forfaller til betaling innen 14 dager fra fakturadato.

Ved manglende betaling vil Helseresepten kontakte pasienten for å avklare situasjonen og finne en løsning. Dersom to påfølgende fakturaer forblir ubetalt til tross for purring og kontaktforsøk, må Helseresepten dessverre avslutte den løpende behandlingen for å sikre forsvarlig drift av tjenesten.

Ved avslutning på grunn av utestående betaling tilbys pasienten en kostnadsfri avsluttende legekonsultasjon for å sikre medisinsk forsvarlig avslutning av behandlingen. Pasienten kan gjenoppta behandlingen når utestående beløp er betalt.

Helseresepten vil i slike tilfeller vise fleksibilitet og søke løsninger som ivaretar både pasientens helse og Helsereseptens drift. Pasienter oppfordres til å ta kontakt ved betalingsvansker så tidlig som mulig.

Angrerett

For det månedlige behandlingsprogrammet har du 14 dagers angrerett fra avtalestart. Ved oppstart av behandling med ditt uttrykkelige samtykke bortfaller angreretten for allerede utførte konsultasjoner og tjenester. Ved bruk av angreretten refunderes betalt beløp fratrukket verdien av mottatte tjenester.

Første konsultasjon er kostnadsfri og omfattes ikke av angrerett. Administrasjonsgebyr ved uteblivelse kan påklages innen 14 dager med dokumentasjon av force majeure forhold.

Generelle bestemmelser

Pasienten plikter å være innlogget og klar for konsultasjon 5 minutter før avtalt tid.

Behandlingen har som hovedregel ingen bindingstid. Det kan avtales bindingstid med redusert pris under første legekonsultasjon. Vilkår for eventuell bindingstid vil bli spesifisert i egen avtale.

Ved inngåelse av behandlingsprogram med bindingstid, oppnår pasienten en redusert pris sammenlignet med ordinær månedlig betaling. Dersom pasienten velger å avslutte behandlingen før bindingstidens utløp, forbeholder Helseresepten seg retten til å etterfakturere differansen mellom rabattert pris og ordinær pris for den perioden pasienten har mottatt behandling.

Avbestilling fra programmet må gjøres skriftlig til kontakt@helseresepten.no.

Personvern og taushetsplikt

Helseresepten behandler personopplysninger i henhold til personvernlovgivningen og helsepersonelloven. Fullstendig informasjon finnes i vår personvernerklæring. All behandling dokumenteres i pasientjournal i henhold til journalføringsforskriften.

For sletting av opplysninger som er nedfelt i pasientjournal vises det til Lov om helsepersonell §43.

Tekniske systemer og sikkerhet

Helseresepten benytter IKT-systemer som ivaretar pasientsikkerhet i henhold til gjeldende lovverk.

Pasienten er selv ansvarlig for:

  • Eget teknisk utstyr
  • Sikker internettforbindelse

Helseresepten har ikke ansvar for sikkerhetsangrep, datavirus eller andre forhold utenfor vår kontroll (force majeure).

Opphavsrett og misbruk av tjenesten

Alt innhold på Helsereseptens nettsider og i nyhetsbrev er beskyttet av åndsverkloven.

Det er ikke tillatt å:

  • Kopiere eller dele innhold uten skriftlig samtykke
  • Oppgi feilaktige opplysninger
  • Misbruke tjenesten på andre måter

Også andre forhold enn de som er listet opp her kan etter forholdene anses som ulovlig bruk.

Endring av vilkår

Helseresepten forbeholder seg retten til å endre vilkårene, men dette kan ikke gi tilbakevirkende kraft.

Klagerett

Ved misnøye med tjenesten ber vi om at du først kontakter oss. Du har rett til å klage i henhold til pasientrettighetsloven. Informasjon om klageordninger finnes på helsenorge.no/rettigheter/klageordninger.

Helseresepten betaler medlemskontingent til Norsk Pasientskadeerstatning (NPE), og eventuelle erstatningskrav som skyldes feilbehandling rettes til NPE.